sunnuntai 9. marraskuuta 2014

Mullinmallin viikko

Torstai 6.11.2014

Tänään tapasin Dysonin. Upouuden imurin, jonka vuokraisäntäni oli viimein hankkinut taloon. Vein sen toiveikkaasti neitsytmatkalleen huoneeseeni kohteena karmaiseva kokolattiamattoni. Laite toimi kuin unelma ja raskaan urakan jälkeen huomasin likasäiliön täyttyneen jo puolilleen. Imuroitu alue oli yhteensä siis vain oman huoneeni lattia. Meni kylmät väreet, vaikka oli hiki otsalla. Vielä pitäisi pestä mokoma turjake matonpesulaitteella. Siinä vaiheessa, kun näin missä kunnossa kyseinen aparaattori oli, mun pinna täyttyi. Asuntoa hankkiessani oli netin ilmoituksessa lukenut suurin kirjaimin ”CLEAN Accommodation”. Tähän asti en ole löytänyt juurikaan puhtaita pintoja, vaan kulkenut rätti kädessä läpi talon. En tosiaan ollut tullut taloon kodinhoitajaksi, vaan tekemään töitä sekä hankkimaan kokemuksia ja elämyksiä Lontoosta. Otin siis asiakseni jutella vuokraisäntäni kanssa hieman suomalaisesta rehellisyydestä ja sanoin suoraan tuntevani pettymystä. Ei ole mielestäni reilua, että syy talon lääväisyyteen vieritetään entisten vuokralaisten niskaan ja nykyiset joutuvat raatamaan niska limassa siedettävän elinympäristön eteen. Kävi ilmi, että käsityksemme puhtaudesta ovat selkeästi eri sfääreissä, mutta viesti meni onneksi perille. Asiasta oli nyt avauduttava vähän reippaammin, sen verran aamulla keitti.

Aamun kurjuuksista viis, päiväni muuttui kertaheitolla paremmaksi, kun lähdin töihin. Virkistävän suihkun jälkeen reipas kävely Upton Park Undergroundille teki hyvää ja olin keskustassa jo tuntia ennen työvuoroni alkua. Nautin pikaisen lounaan itämaisessa Itsu-ravintolassa, jossa tilasin hot potin teriyaki-kanaa ja riisiä. En malttanut odotella neljään asti, joten jo puolelta astelin Hix Oyster & Chop Housen ovesta sisään. Olin valmistautunut kiireiseen iltaan, mutta tajusin ravintolassa olevan tasan kolme ihmistä; ravintolapäällikkö Jamie, päätarjoilija Patsy ja hovimestari Natalie. Hämmennyksestä huolimatta tervehdin heitä hymyillen ja minulle kerrottiin tämän illan olevan hyvin poikkeuksellinen. Koko päivän lounas ja illallinen olivat peruuntuneet tulevan laajan sähkö- ja kaasukatkoksen vuoksi. Kurjaa bisnekselle, mutta omalle kohdalleni tällainen kevyt aloitus oli kultaa. En olisi voinut toivoa parempaa perehdytystä ravintolaan, salin toimintoihin ja yrityksen ideologiaan. Kiireisenä iltana olisin mahdollisesti jäänyt paljosta tiedosta paitsi.

Ensimmäisenä Patsy esitteli minulle salin työpisteet, tavaroiden paikat, tarjoilualueet sekä pöytänumerot. Kävimme läpi myös istumapaikkojen numerot, joita käytetään helpottamaan ruokien pöytiinviemistä. Istumapaikoista voi siis kuka tahansa katsoa, että kenelle mikäkin annos kuuluu ilman, että pöydässä joutuu erikseen kysymään esim. ”Kenelle tulikaan keittoa?”. Tämä oli mielestäni fiksu käytäntö, jolla saadaan aikaan hyvin ammattimainen kuva asiakkaalle. Esittelyn jälkeen paneuduttiin huolella ruokalistaan ja Patsy opetti minulle Hixologiaa, eli ajatuksia ja käytäntöjä Mark Hixin konseptien takana. Patsyn tarinoita oli mukavaa kuunnella ja mitä enemmän juttelimme listasta, sitä enemmän mulle tuli kotoinen olo. Sain kotilukemiseksi paksun perehdyttämiskirjasen sekä ravintolan oman kirjan, josta löytyy runsaasti tietoa ravintolan historiasta sekä reseptiikasta. Sain myös oman essun sekä työkengät, jotka saan ”sisäänajaa” vuorojen aikana.

Jamie liittyi myös seuraamme ja oli utelias arjestani Lontoossa. Hän vaikutti hyvin rehdiltä persoonalta ja oli aidosti kiinnostunut kuulumisistani. Sain hyviä vinkkejä liikkumiseen ja kokemusten keräämiseen keskustan alueelta. Hän kielsi ehdottomasti olemasta hiljaa, mikäli mieleen tulee jotain kysyttävää. Lupasin olla äänessä, se ei kohdallani onneksi ole vaikeaa. Jamie kertoi myös vuorojen suunnittelusta ja palkanmaksusta. Positiivisena yllätyksenä tuli, että palkkani tulisi nousemaan asteittain harjoitteluni edetessä. Myös ensiviikon työvuorolista oli valmiina, joten nappasin siitä kuvat itselleni. Viikossa on yleensä aina 5 työpäivää, joista yksi on lounasvuoro ja yksi on tuplavuoro. Tunteja siis kertyy reippaasti, mikä tietenkin tietää helpompaa arkea, sillä muun muassa liikkuminen Lontoossa on hyvin kallista. Harkitsen vakavasti polkupyörän hankkimista, sillä se on jopa metroa nopeampi vaihtoehto työmatkoille. Kolmen tunnin hurjan informaatiotulvan jälkeen sanoimme heipat ja huomisiin. Pää on edelleen pyörällä kaikesta uudesta, mutta tekemällä sen sitten oppii. Tämä oli sittenkin mainio päivä ja odotan jo innolla huomista.


Perjantai 7.11.2014

Uusi yritys Chop Houseen. Katkos oli edelleen voimissaan, joten ravintolan ovet pysyviät suljettuina vähintään koko lounaan ajan. Illaksi toivottiin virran palaavan. Odotin, että joku osaisi kertoa minulle mitä seuraavaksi teen. Ovi kävi ja Sebastian Fogg asteli hymyillen tervehtimään. Hän oli tietoinen tilanteestamme, muttei tuntunut olevan ollenkaan niin hakoteillä kun muut. Kaipa se kuului hänen ominaisuuksiinsa Operational Managerina. Pikainen puhelu ja hän kysyi, mitä mieltä olen Tramshedista. Kerroin olevani avoimin mielin ja kohta löysin itseni Lontoon Shoreditchissa sijaitsevasta vilkkaasta ravintolasta. Minulla ei ollut hajua siitä, missä olin tai mitä tuleman pitää. Tutustuin paikan esimieheen - Billy oli selvästikin Skotlannista, sillä sain hädin tuskin selvää hänen murteestaan. Billy antoi minulle työvaatteet ja kertoi hiukan ravintolasta. Tramshedin idea on siis yhtä kuin ”Chicken or Steak to share”. Paikka oli paljon suurempi kuin Chop House ja henkilökuntaakin vilisi reippaammin. Aloin vähän jo jännittää miten pärjään.

Lounaan ajan tutustuin saliin, taittelin lautasliinoja ja juttelin muiden tarjoilijoiden kanssa. Autoin myös ruokien pöytiinviemisessä ja varmistelin, että asiakkailla oli juotavaa. Neljän jälkeen oli aika mennä henkilökunnan yhteiselle lounaalle. Ruokailun ohessa tapasin Markin, joka toimii yhtenä salin esimiehistä. Häneltä sain tiedon, että jäisin myös illaksi Tramshediin. Minulla oli tiedossa tuplavuoro tälle päivälle, joten sain pitää hengähdystauon ennen illan serviisiä. Ennen taukoa oli kuitenkin briiffi (brief = opastus) tarjoilijoille illan tapahtumista, ruokalistasta ja asiakasmääristä. Briiffissä jaetaan myös jokaiselle oma rooli serviisin ajaksi. Omalle kohdalleni tuli cold runner.

Mitä siis tein toimiessani cold runnerina? Vastuullani oli viedä pöytiin alku- ja jälkiruokia sekä varmistaa kastikkeiden ja kastikekulhojen riittävyys. Asiakasmäärän ollessa sinä iltana yli 300 ei tekemisen puute päässyt iskemään. Tramshed on selkeästi hyvin suosittu ravintola, joten tahti oli kova. Uusia asioita tuli vastaani melkoisesti, esimerkkinä henkilökunnan jakautuminen niin moneen työpisteeseen. Ravintolassa oli erikseen kylmäköt, kokit, ns. ruokakuskit kuumille ja kylmille ruoille (food runners), tarjoilijat, baarimikot ja tiskarit sekä lasitiskin että tavallisen tiskin puolella. Yhteensä siis 8 eri osa-aluetta, jossa jokaisella on tärkeä rooli. Melkoista touhua, mutta hyvällä työporukalla oli mukavaa työskennellä ja pääsin 12 tunnin vuoron jälkeen onnellisesti asunnolle.


Lauantai 8.11.2014

Kolmas ensimmäinen vuoro, josko nyt onnistuisi. Onneksi kaikki toimi jälleen kuten pitää ja pääsin tosissaan aloittamaan työt siellä missä pitääkin. Tapasin Jean-Michelin, Jamien Assistant Managerin. Hän on siis ravintolapäällikön oikea käsi ja vastaa lähes kaikesta mitä talossa tapahtuu. Hänen kanssaan kävimme läpi ohjeet turvallisuudesta ja hätätilanteissa toimimisesta. Lisäksi sain luettavakseni master menun, eli tarkat tiedot annoksista, allergeeneistä ja niille sopivista suosituksista. Siinä riittää luettavaa ja haastetta lisää menun vilkas kierto, muutoksia tulee kuulemma lähes päivittäin. Keskustelin Jean-Michelin kanssa myös palkanmaksustani ja hän kertoi, että sitä varten minun olisi avattava tili Britteihin. Tämä sopi minulle, siispä ensi viikolla pankkiin.

Iltaserviisi oli mielestäni hyvin sekava, sillä olin vasta edellisenä iltana opetellut pöytäkartan ja istumajärjestyksen toisessa ravintolassa. Chop House on myös Tramshedia pienempi, joten tunnelma on intiimimpi ja henkilökunta tiivis. Toimin illan aikana passissa (at the pass), johon food runnerit tuovat kaikki annokset - niin kuumat kuin kylmät. Varjostin Fefeä, jolla on jo vahva kokemus passissa olemisesta. Opettelin mise en placea (valmistelu = set up) kullekkin annokselle, esim. pihviveitsi lihoille sekä Tabasco ja oma haarukka ostereille. Lisäksi opettelin lukemaan tilauksia ja sisäistämään istumapaikat jokaisessa pöydässä. Tuumasin, että niiden täydellinen osaaminen saattaisi viedä päivän tai kaksi. Huomenna uudestaan.


Sunnuntai 9.11.2014

Sunnuntait ovat briteille erityisiä. Silloin on tapana kokoontua joko perheen tai ystävien kesken Sunday roastille ja nauttia hyvästä ruoasta yhdessä. Chop Housessa on tapana tarjota asiakkailleen ruoan lisäksi myös laadukasta jazz-musiikkia, livenä aina klo 16 saakka. Saavuin iltavuorooni jo ajoissa, että ehtisin kuulla pari kappaletta. Olin aamulla potenut hiukan koti-ikävää, joten musiikki kohotti fiilistä aloitella tulevaa työiltaa.

Varjostin taas Fefeä passilla. Osasin jo paremmin mise en placet pihveille ja pääsin harjoittelemaan lihojen esittelemistä asiakkaille. Käytännössä siis päivän leikkuut eri lihoista on kaikki nähtävillä isolla lankulla, jonka tarjoilija esittelee asiakkaille pöydässä. Usein ilmeet olivat iloisesti yllättyneitä ja jotkut halusivat jopa räpsäistä kuvan. Voin silti kuvitella, etteivät ihan kaikki asiakkaat osaa arvostaa näkyä. Mielestäni tämä on kuitenkin hyvä käytäntö, sillä asiakas todella näkee, mitä tilaa lautaselleen. Ilta sujui kokonaisuudessaan melko hyvin, sillä asiakkaita tuli tasaisin väliajoin ja oli aika rauhallista. Osaan nyt siivota passin ja hoitaa osan iltatoimista.

Tämmöistä viikkoa ei mulla ole ennen ollutkaan, mutta sehän tässä on tarkoituskin.
Pääsin ajoissa kotiin, hyvillä mielin.